Μεσογειακή Διατροφή

Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 η ερευνητική ομάδα του Ancel Keys ξεκίνησε μια μεγάλη έρευνα, γνωστή ως η μελέτη των 7 χωρών. Μελέτησαν τις διατροφικές συνήθειες ανθρώπων από τις εξής χώρες: Γιουγκοσλαβία, Ελλάδα, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ιταλία, Ολλανδία και Φινλανδία. Τα ευρήματα της συγκεκριμένης μελέτης, που διήρκησε 30 χρόνια, έδειξαν ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας και δη των Κρητικών εμφάνιζε το μικρότερο ποσοστό θνησιμότητας από καρδιαγγειακά νοσήματα και καρκίνο, καθώς και τον μεγαλύτερο μέσο όρο ζωής. Αυτή η έρευνα έγινε αφορμή να γίνουν εκτενέστερες μελέτες, οι οποίες έδειξαν ότι το αποτέλεσμα αυτό έχει τις ρίζες του στην παραδοσιακή Μεσογειακή Διατροφή. Έκτοτε, έχει διαπιστωθεί το γεγονός ότι μια τέτοιου είδους διατροφή μπορεί να προσφέρει πρόληψη αλλά και θεραπεία από ένα πλήθος ασθενειών. είναι μάλιστα τόσο ατράνταχτη η σχέση της διατροφή με την πρόληψη των ασθενειών, ώστε η Μεσογειακή Διατροφή συστήνεται από παγκόσμιους οργανισμούς για την πρόληψη των καρδιοπαθειών, τον έλεγχο του σακχάρου, την πρόληψη από κάποια είδη καρκίνου κ.α. Θεωρείται δε η πιο ισορροπημένη και πλήρης διατροφή για την απώλεια βάρους αλλά και τη διατήρηση του απολεσθέντος βάρους.

Από μια ομάδα επιστημόνων στο πανεπιστήμιο Harvard έγινε μια προσπάθεια να διαμορφωθούν διατροφικές οδηγίες σε επίπεδο τροφίμων με βάση τις αρχές της παραδοσιακής Μεσογειακής Διατροφής. Οι διατροφικές αυτές οδηγίες διαμορφώθηκαν με τη μορφή μιας πυραμίδας. Πρόκειται για την πυραμίδα της Μεσογειακή Διατροφής.

Η πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής χωρίζεται σε τρία επίπεδα βάσει της συχνότητας κατανάλωσης των τροφίμων που απεικονίζει ( σε μηνιαία, εβδομαδιαία και καθημερινή βάση). Η πυραμίδα έχει στη βάση της τα τρόφιμα που πρέπει να καταναλώνονται καθημερινά σε σημαντικές ποσότητες, ενώ αντίθετα στην κορυφή της βρίσκονται οι τροφές που πρέπει να καταναλώνονται αραιά και σε μικρότερες ποσότητες. Τα κύρια χαρακτηριστικά της είναι ότι είναι πλούσια σε φρούτα, λαχανικά και επεξεργασμένα δημητριακά (ολικής αλέσεως). Περιλαμβάνει την καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων και τη χρήση του ελαιόλαδου ως το κύριο λίπος της δίαιτας.

Ακόμα, περιλαμβάνει την κατανάλωση ψαριών, πουλερικών και οσπρίων σε εβδομαδιαία βάση, ενώ προτείνει τον περιορισμό στην κατανάλωση κόκκινου κρέατος (μοσχαρίσιο, χοιρινό, κατσικίσιο, αρνίσιο).

Το ελαιόλαδο είναι το έλαιο επιλογής για το μαγείρεμα, ενώ συστήνεται παράλληλα η μέτρια άσκηση και η μικρή κατανάλωση αλκοόλ.

Foor Pyramid