Σκλήρυνση κατά Πλάκας, η βιταμίνη D και ο ρόλος της Διατροφής


Από τα άρθρα της Διαιτολόγου Βαλεντίνα Δερμιτζάκη σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
Επιστροφή στην κεντρική σελίδα


Ηυγιεινή διατροφή είναι σημαντική γιαόλους. Αποκτά όμως μια ιδιαίτερη -καιόχι πάντα απόλυτα σαφή- σημασία σεανθρώπους που νοσούν απο αυτοάνοσεςκαι χρόνιες παθήσεις, όπως είναι ηΣκλήρυνση κατά Πλάκας (ΣΠ). Έως σήμεραέχουν προταθεί αρκετά διατροφικά μοντέλααλλά για κανένα δεν υπάρχει επιστημονικήαπόδειξη ότι προλαμβάνει την εμφάνισητης νόσου ή ότι εμποδίζει απόλυτα τηνεξέλιξή της.

Μιαεξισορροπημένη διατροφή στα πλαίσιατης Μεσογειακής Διατροφής και γενικότεραένας τρόπος ζωής που συμπεριλαμβάνειέστω και ήπια σωματική δραστηριότηταή άσκηση, είναι παράγοντες που σίγουραοδηγούν στη ευεξία των ασθενών.

Γιαποιούς λόγους θα μπορούσε να είναισημαντική η διατροφή ?



Τοβάρος, οι μύες και η κινητικότητα τουσώματος


Κατάτην εξέλιξη της νόσου παρατηρείταιδυσκολία έως και περιορισμός τωνκινητικών ικανοτήτων των ασθενών. Ηπληθώρα φαρμάκων (κορτιζόνη,αντικαταθλιπτικά) που αποτελούν μέροςτης αγωγής των ασθενών, μαζί με τιςκινητικές δυσκολίες οδηγούν σε μείωσητου μυικού ιστού και σε αύξηση βάρους.Αντιλαβαμβάνεστε ότι μια αύξηση βάρουςαπό μόνη της θα κάνει πρακτικά τηνκαθημερινότητα του ασθενούς ακόμα πιοδύσκολη. Πόσο μάλλον η μείωση της μυικήςμάζας που θα οδηγήσει σε αδυναμία, μυικήατροφία και σε επιτάχυνση εμφάνισηςτων συμπτωμάτων της νόσου.



Ησυχνότητα των υποτροπών και τοανοσοποιητικό σύστημα.

Οθερμιδικός περιορισμός θεωρείται ότιδύναται να περιορίσει την συχνότητατων υποτροπών. Σύμφωνα με τον ΠαγκόσμιοΟργανισμό Υγείας (WHO)η ΣΠ εμφανίζει υψηλότερα ποσοστά σελαούς με υπερθερμιδική δίαιτα πλούσιασε λιπαρά και υδατάνθρακες. Προσοχή!Αυτό δε σημαίνει ότι μια εξαντλητικήδίαιτα θα κάνει καλό στην υγεία και θαοδηγήσει στα επιθυμητά αποτελέσματα.Αντιθέτως, μπορεί να οδηγήσει σε εξάντλησητου ανοσοποιητικού συστήματος, σε“κάψιμο” μυικού ιστού και να αυξήσειτις υποτροπές.


Ηπολυσυζητημένη Βιταμίνη D


Το2008 ο WHOανέφερε ότι η έκθεση στον ήλιο, που έχεισαν αποτέλεσμα την παραγωγή βιταμίνηςD,μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του κινδύνουεμφάνισης ΣΠ. Επίσης, βάσει ερευνών,ασθενείς με ΣΚΠ με χαμηλές τιμές τηςβιταμίνης στο αίμα παρουσιάζουν αυξημένοκίνδυνο εμφάνισης υποτροπών, νέωνκακώσεων και επιδείνωσης της κινητιτκότητας.Η θεωρία βασίζεται στο ότι η βιταμίνηDέχει θετική επίδραση στο ανοσοποιητικόσύστημα και όχι μόνο. Η βιταμίνη Dείναι επίσης στενά συνδεδεμένη με τηνεγκεφαλική λειτουργία. Παρουσιάζειπροστατευτικές και ανοσο-ρυθμιστικέςιδιότητες στον εγκέφαλο και γι’ αυτόείναι χρήσιμη σε νευροεκφυλιστικές καιαυτοάνοσες παθήσεις όπως είναι η ΣΚΠ.



Ποιέςείναι οι πρακτικές οδηγίες?


Μαγικήδίαιτα μπορεί να μην υπάρχει, αλλάκάποιες αλλαγές σίγουρα θα ωφελήσουν:


  1. ΜεσογειακήΔιατροφή

-Ακολουθήστεπολλά και μικρά γεύματα κατά τη διάρκειατης ημέρας

-Καταναλώστετρόφιμα πλούσια σε ω-3 λιπαρά οξέα (παχιάψάρια, λιναρόσπορος) τουλάχιστον 2 φορέςτην εβδομάδα

-Καταναλώστεακατέργαστα δημητριακά (ψωμί, ζυμαρικά)

-Καταναλώστεάφθονα λαχανικά καθημερινά. Η δυσκοιλιότητασυνήθως ταλαιπωρεί

-Ακολουθήστετον κανόνα του “5 φρούτα την ημέρα” (1φρούτο = μέγεθος γροθιάς)

-Καταναλώστε1 έως το πολύ 2 φορές την εβδομάδα κόκκινοκρέας (χοιρινό, μοσχάρι)

-Περιορίστετο αλάτι και την ζάχαρη

-1,5-2λίτρανερό την ημέρα


  1. ΒιταμίνηD

-Σολομός,σκουμπρί, τόνος, σαρδέλες είναι τατρόφιμα με την μεγαλύτερη περιεκτικότητασε βιταμίνη D.Επίσης ,ο κρόκος αυγού, το συκώτι μοσχαριούκαι το τυρί είναι μέτριας περιεκτικότηταςσ' αυτήν.

-Ψάξτεγια τρόφιμα “εμπλουτισμένα σε βιταμίνηD”.Μπορείτε συνήθως να τα βρείτε στο γάλα,στο γιαούρτι, στο χυμό πορτοκάλι ή ακόμακαι στα δημητριακά.


Συνοψίζοντας


Δενυπάρχει καμία εξειδικευμένη διατροφήπου να θεραπεύει τη ΣΚΠ.

Μιακακή διατροφή όμως μπορεί να οδηγήσεισε ανεπιθύμητη εξέλιξη της νόσου.

Τοφαγητό είναι απόλαυση, δεν αποτελείαπλά μια διαδικασία πρόσληψης θρεπτικώνσυστατικών. Είναι σημαντικό να έχουμεαρκετό χρόνο για τα γεύματα της ημέραςκαι να τα απολαμβάνουμε. Το φαγητό είναιαπόλαυση. Όταν δε λαμβάνει χώρα με τηνοικογένεια ή με φίλους αποτελεί ένατρόπο κοινωνικοποίησης και έκφρασης.


Καιτέλος, βάλτε στη ζωή σας την κίνηση καιακόμα καλύτερα την άσκηση. 

10/12/2015


Επιστροφή στην κεντρική σελίδα