Ημικρανία και Διατροφή


Από τα άρθρα της Διαιτολόγου Βαλεντίνα Δερμιτζάκη σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
Επιστροφή στην κεντρική σελίδα

Ημικρανία και Διατροφή

Τα ακριβή αίτια που πυροδοτούν μια ημικρανική κρίση δεν είναι ακόμα 

απόλυτα ξεκαθαρισμένα. Παραυτά πολλοί επιστήμονες θεωρούν ότι ο εγκέφαλος 

των ασθενών που πάσχουν απο ημικρανίες, εξαιτίας αυτής της προδιάθεσης, 

αντιδρά με μεγαλύτερη ευαισθησία από τον εγκέφαλο υγιών ανθρώπων. Γι’ αυτό 

το λόγο απότομες αλλαγές στο σώμα, όπως οι ορμονικές διακυμάνσεις κατά την 

έμμηνο ρύση (περίοδο) ή άλλοι εξωτερικοί παράγοντες, μπορούν να 

πυροδοτήσουν κρίσεις ημικρανίας χωρίς όμως και να αποτελούν την αιτία τους. 

Αυτοί οι παράγοντες διαφέρουν από άτομο σε άτομο. Σε κάποιους ασθενείς η 

αλλαγή από την ηρεμία σε μια κατάσταση στρές παίζει σημαντικό ρόλο. Σε 

πολλούς ημικρανικούς ασθενείς μπορούν επίσης κάποιες τροφές να προκαλέσουν 

μια κρίση πόνου. 

Δεν υπάρχει συγκεκριμένη δίαιτα για ημικρανίες!

Αν και είναι γνωστά συγκεκριμένα τρόφιμα που μπορούν να πυροδοτήσουν 

την έναρξη κρίσεων ημικρανίας, αυτό δε σημαίνει ότι ο αποκλισμός αυτών από 

την διατροφή λειτουργεί προστατευτικά σε όλους τους ασθενείς. Για το λόγο 

αυτό, είναι σημαντικό να διατηρείται ένα ημερολόγιο καταγραφής τροφίμων και 

εμφάνισης κρίσεων πονοκεφάλου ή ένα ημερολόγιο κεφαλαλγίας, καθώς επίσης 

και άλλων παραγόντων που μπορεί να συνδέονται με ημικρανίες. Σ’ αυτή τη 

διαδικασία θα πρέπει να λαμβάνουμε πάντα υπόψιν ότι το χρονικό διάστημα 

ανάμεσα στην κατανάλωση ενός τροφίμου και στην εκδήλωση μια κρίσης μπορεί 

να κυμαίνεται από λίγες ώρες έως και ένα 24ωρο. Ο κάθε ασθενής μπορεί να 

προσδιορίσει εξατομικευμένους διαιτητικούς παράγοντες που ευθύνονται για την 

πυροδότηση των επεισοδίων. Η εξακρίβωση αυτών μπορεί να γίνει μέσω δίαιτας 

αποκλεισμού. Όμως, είναι σημαντικό κάθε φορά να αποκλείεται μόνο ένα 

συγκεκριμένο τρόφιμο και όχι μία ποικιλία τροφών, προκειμένου να μπορέσει να 

γίνει η ταυτοποίηση των διαιτητικών παραγόντων που πυροδοτούν τις κρίσεις 

ημικρανίας. 

Τροφές ή ποτά που προκαλούν κρίσεις ημικρανίας:

Πολλοί ασθενείς αναφέρουν ότι το κόκκινο κρασί, που περιέχει φιανολικά 

φλαβονοειδή και μοναμίνες, όπως και το κίτρινο τυρί (πλούσια πηγή τυραμίνης) 

προκαλούν κρίσεις. Επίσης σπάνια αναφέρονται και τα γαλακτοκομικά 

προϊόντα. 

Καφεΐνη: Ακόμα και η καφεΐνη που περιέχεται στον καφέ, στο μαύρο τσάι ή 

σε αναψυκτικά τύπου Coca Cola μπορεί να πυροδοτήσει ένα επεισόδιο. Κάποιοι 

ασθενείς βέβαια αναφέρουν την εμφάνιση κρίσεων πόνου όταν μειώνουν την 

κατανάλωση ροφημάτων με καφεΐνη, π.χ. τα Σαββατοκύριακα που δεν 

εργάζονται. 

Συντηρητικά και πρόσθετα τροφής: Πολλές φορές τα συντηρητικά και τα 

ενισχυτικά γεύσης που βρίσκονται σε έτοιμα γεύματα αποτελούν του πυροδοτητές 

μια κρίσης ημικρανίας. Σ’ αυτά συμπεριλαμβάνονται τα νιτρώδη που τα 

συναντάμε συχνά σε λουκάνικα, αλλαντικά και γενικότερα σε κονσερβοποιημένο κρέας. Επίσης το γλουταμινικό νάτριο που βρίσκεται σε ασιατικά γεύματα, έτοιμες 

σούπες και σε κύβους λαχανικών μπορεί να προκαλέσει ημικρανίες. 

Παγωτό: μπορεί να πυροδοτήσει ένα επεισόδιο πόνου. Συγκεκριμένα η 

χαμηλή θερμοκρασία του παγωτού μπορεί να ερεθίσει το τρίδυμο νεύρο (ένα 

νεύρο υπεύθηνο για την αίσθηση του προσώπου).

Η παράλειψη γευμάτων και η νηστεία: Η άστατη διατροφή έχει συνδεθεί 

με κρίσεις ημικρανίας στα άτομα που έχουν ευαισθησία. Η παράλειψη γευμάτων 

μέσα στην ημέρα και η κατανάλωση ενός μεγάλου και όχι πολλών μικρών 

γευμάτων, επιβαρύνει την κατάσταση τους. Η αφυδάτωση ενοχοποιείται για την 

εμφάνιση αυτών των κρίσεων. Γι΄ αυτό και συνιστάται, η συχνή κατανάλωση 

πολλών υγρών κατά τη διάρκεια της μέρας, όπως νερού, φρέσκων χυμών 

φρούτων και αφεψημάτων.

 Η σοκολάτα που περιέχει φιανιλαλανίνη συχνά ευθύνεται για την εμφάνιση 

κρίσεων. Ωστόσο υπάρχουν στοιχεία ότι πρίν μια κρίση ημικρανίας επέρχονται 

κάποιες αλλαγές στον μεταβολισμό του εγκεφάλου οι οποίες οδηγούν σε έντονη 

επιθυμία για σοκολάτα. Γι’αυτό το λόγο η έντονη επιθυμία για σοκολάτα θα 

μπορούσε να σημαίνει μια επερχόμενη κρίση ημικρανίας!

Το βέβαιο είναι πως, κάθε άτομο έχει τις δικές του ευαισθησίες και τα τρόφιμα 

που προκαλούν τις κρίσεις ημικρανίας είναι διαφορετικά. Με τη βοήθεια ωστόσο 

ενός ειδικού μπορούν να εντοπισθούν και να απομακρυνθούν από το διαιτολόγιό 

του. Σε γενικές γραμμές, μια ισορροπημένη διατροφή, στα πλαίσια της 

Μεσογειακής Διατροφής, χωρίς καταχρήσεις (αλκοόλ, καφές, κάπνισμα), η οποία 

περιλαμβάνει συχνά και μικρά γεύματα από όλες τις ομάδες τροφίμων, θα 

συμβάλει σημαντικά στον περιορισμό των κρίσεων ημικρανίας. Ένα διαιτολόγιο 

πλούσιο σε φρέσκα τρόφιμα και σε θρεπτικά συστατικά σε συνδοιασμό με ελαφριά 

άσκηση είναι ιδανικό για ασθενείς που θέλουν να φροντίσουν τον εαυτό τους και 

κατά συνέπεια την υγεία τους!


05/01/2013 nutrition.dermitzaki.gr


Επιστροφή στην κεντρική σελίδα