Τί είναι η Μεσογειακή Διατροφή;


Από τα άρθρα της Διαιτολόγου Βαλεντίνα Δερμιτζάκη σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
Επιστροφή στην κεντρική σελίδα

Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 η ερευνητική ομάδα του AncelKeys ξεκίνησε μια μεγάληέρευνα, γνωστή ως η μελέτη των 7 χωρών. Μελέτησαν τις διατροφικές συνήθειεςανθρώπων από τις εξής χώρες: Γιουγκοσλαβία, Ελλάδα, ΗΠΑ, Ιαπωνία, Ιταλία,Ολλανδία και Φινλανδία. Τα ευρήματα της συγκεκριμένης μελέτης, που διήρκησε 30χρόνια, έδειξαν ότι ο πληθυσμός της Ελλάδας και δη των Κρητικών εμφάνιζε τομικρότερο ποσοστό θνησιμότητας από καρδιαγγειακά νοσήματα και καρκίνο, καθώςκαι τον μεγαλύτερο μέσο όρο ζωής. Αυτή η έρευνα έγινε αφορμή για να γίνουνεκτενέστερες μελέτες, οι οποίες έδειξαν ότι το αποτέλεσμα αυτό έχει τις ρίζεςτου στην παραδοσιακή Μεσογειακή Διατροφή. Έκτοτε, έχει διαπιστωθεί το γεγονόςότι μια τέτοιου είδους διατροφή μπορεί να προσφέρει πρόληψη αλλά και θεραπείααπό ένα πλήθος ασθενειών. Είναι μάλιστα τόσο ατράνταχτη η σχέση της διατροφήςμε την πρόληψη ασθενειών, ώστε η Μεσογειακή Διατροφή συστήνεται από παγκόσμιουςοργανισμούς για την πρόληψη καρδιοπαθειών και κάποιων ειδών καρκίνου, για τονέλεγχο του σακχάρου και πολλών άλλων παθήσεων. Θεωρείται δε η πιο ισορροπημένηκαι πλήρης διατροφή για την απώλεια βάρους αλλά και για τη διατήρηση τουαπολεσθέντος βάρους.

 

Τι είναι πραγματικά η Μεσογειακή Διατροφή;

 

Από μια ομάδα επιστημόνων στο πανεπιστήμιο Harvard έγινε μια προσπάθεια ναδιαμορφωθούν διατροφικές οδηγίες με βάση τις αρχές της παραδοσιακής ΜεσογειακήςΔιατροφής. Οι διατροφικές αυτές οδηγίες διαμορφώθηκαν με τη μορφή μιαςπυραμίδας. Πρόκειται για την πυραμίδα της Μεσογειακή Διατροφής.

Η πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής χωρίζεται σε τρία επίπεδα βάσειτης συχνότητας κατανάλωσης των τροφίμων που απεικονίζει ( σε μηνιαία,εβδομαδιαία και καθημερινή βάση). Έχει στη βάση της τα τρόφιμα που πρέπει νακαταναλώνονται καθημερινά, ενώ στην κορυφή της τις τροφές που πρέπει νακαταναλώνονται αραιά και σε μικρότερες ποσότητες.

Έτσι προτείνει την καθημερινή κατανάλωση τροφίμων που είναι πλούσια σευδατάνθρακες και φυτικές ίνες όπως είναι το καλαμπόκι, το ψωμί, τα ζυμαρικά, τορύζι, η πατάτα, τα δημητριακά και τα φρούτα. Τα λαχανικά αποτελούν αναπόσπαστοκομμάτι του καθημερινού διαιτολογίου και είναι πλούσια πηγή φυτικών ινών καιβιταμινών.

Περιλαμβάνει την καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων όπωςείναι το γιαούρτι και το τυρί.

Η κυριότερη πηγή λίπους στη Μεσογειακή Διατροφή είναι το ελαιόλαδο.Είναι γνωστό για την υψηλή περιεκτικότητά του σε «καλά» - ακόρεστα λιπαρά, σελιποδιαλυτές βιταμίνες (βιταμίνη E) και σε αντιοξειδωτικά συστατικά.

Η κατανάλωση ψαριού συστήνεται 2 φορές την εβδομάδα εφόσον είναιπλούσια πηγή σε ω-3 λιπαρά οξέα.

Το κοτόπουλο και η γαλοπούλα καταναλώνονται 1 φορά την εβδομάδα σεαντίθεση με το κόκκινο κρέας που βρίσκεται στην κορυφή της πυραμίδας καισυστήνεται η κατανάλωσή του ανά 10 ημέρες.

Τέλος, η μέτρια κατανάλωση κρασιού (1-2 ποτήρι την ημέρα) αποτελείπλούσια πηγή πολυφαινολών και είναι ευεργετική για το καρδιαγγειακό σύστημα. 

10/12/2011 www.e-charity.gr


Επιστροφή στην κεντρική σελίδα