Παιδική Διατροφή: 5 λόγοι που κάνουν το φαγητό σημαντικό!


Από τα άρθρα της Διαιτολόγου Βαλεντίνα Δερμιτζάκη σε έντυπα και ηλεκτρονικά ΜΜΕ.
Επιστροφή στην κεντρική σελίδα

Παιδική Διατροφή:5 λόγοι που κάνουν το φαγητό σημαντικό!

Όλοι μαςγνωρίζουμε ότι η υγιεινή διατροφή είναι σημαντική για τα παιδιά. Οι λόγοι όμωςπου την κάνουν τόσο σημαντική για την ανάπτυξη των παιδιών μερικές φορές μαςδιαφεύγουν. Ας τους δούμε λίγο.

Λόγος Νρ.1:  Ότι δεν μαθαίνει ο μικρός Βασιλάκης, δύσκολαθα το μάθει ο ενήλικας Βασίλης

Φρούτα,λαχανικά και ψωμί ολικής από την μία ή έτοιμα γεύματα και FastFood από την άλλη? Η βάση γιαμια υγιεινή διατροφική συμπεριφορά χτίζεται από νωρίς. Μετά το δεύτερο χρόνο  της ζωής του το παιδί έχει πλέον διαμορφώσειτις διατροφικές του συνήθειες οι οποίες έχουν μεταφερθεί από την οικογένεια. Οιπιθανότητες να διαπαιδαγωγήσουμε παιδιά με υγιεινές διατροφικές συνήθειες μετάτα πρώτα έτη είναι περιορισμένες πλέον. Οι μικροί μας φίλοι γεμάτοι περιέργειακαι ενθουσιασμό κατακτούν τον θαυμαστό κόσμο των γεύσεων και των οσμών. Σ’ αυτότο μαγικό ταξίδι τους οι γονείς αποτελούν για μια ακόμα φορά το πρότυπό τους,τους ξεναγούς αυτού του ταξιδιού που είναι γεμάτο χρώματα, μυρωδιές καιγεύσεις.

Λόγος Νρ.2: Η γεύση«πλάθεται»

Οιδιατροφικές προτιμήσεις αλλά και αντιπάθειες «πλάθονται» κατά τη διάρκεια τηςπαιδικής ηλικίας. Γι’ αυτό είναι σημαντικό να παρέχεται στα παιδιά μεγάληποικιλία τροφίμων. Αν ένα παιδί από μικρό μάθει το ψωμί ολικής ή το σπανάκι στομέλλον θα τα συμπεριλάβει στη διατροφή του . Δεν είναι απαραίτητο πάντα να ταπιέζουμε να δοκιμάσουν ή να φάνε κάτι. Μπορούμε να συνδυάσουμε το φαγητό με τοπαιχνίδι. όπως:

Τα βραστάκαρότα διαφέρουν στη γεύση από τα ωμά?

Πως μυρίζουντα βότανα?

Ποιος μπορείνα διακρίνει τα διάφορα φρούτα με κλειστά τα μάτια?

Για ναμπορέσουμε να κατακτήσουμε τον θαυμαστό κόσμο των γεύσεων ισχύει ένα βασικόςκανόνας: «Δεν τα παρατάμε γρήγορα. Προτείνουμε με υπομονή, φαντασία καιεπαναλαμβανόμενα νέες τροφές στα παιδιά παρόλο που μπορεί να τις απορρίπτουν».

Ωστόσο,πρέπει να δείχνουμε εγκράτεια στην κατανάλωση έτοιμων παρασκευασμάτων γιατίμπορούν να επηρεάσουν τις γευστικές τους προτιμήσεις.  Μια σπιτική συνταγή γιαουρτιού με φρούτα θαφανεί βαρετή και άνοστη αν από μικροί έχουμε συνηθίσει να καταναλώνουμε έτοιμαεπιδόρπια γιαουρτιού  ενισχυμένα μεαρωματικές ύλες.

Λόγος 3:  Για την ανάπτυξή τους τα παιδιά χρειάζονταιθρεπτικά συστατικά

Η τροφή είναιτο καύσιμο του σώματός μας. Αν δεν λαμβάνουμε τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά νοιώθουμεάτονοι, αδύναμοι, με δυσκολία συγκεντρωνόμαστε και εύκολα εκνευριζόμαστε. Γιατην ανάπτυξη και εξέλιξή του το σώμα μας χρειάζεται υδατάνθρακες, πρωτεΐνες,λίπη, βιταμίνες και ιχνοστοιχεία στις σωστές αναλογίες και ποσότητες.

Οι κανόνεςυγιεινής διατροφής για τα παιδιά δεν διαφέρουν από αυτούς των ενηλίκων. Στοτραπέζι μπαίνουν σε μεγάλες ποσότητες φαγητά πλούσια σε φυτικές ίνες, με μέτροζωικά προϊόντα και με φειδώ τροφές πλούσιες σε λίπη και ζάχαρη. Αν τηρούνταιαυτοί οι κανόνες επιτρέπονται καμιά φορά και τα γλυκίσματα.

Η ΜεσογειακήΔιατροφή συστήνει 3 βασικά γεύματα και 2 ενδιάμεσα σνακ. Μια «Μεσογειακή» ημέραθα μπορούσε να αποτελείται από τα εξής γεύματα:

 Για πρωινόγιαούρτι ή γιαούρτι με μούσλι και φρούτα ή μια φέτα ψωμί με κασέρι  και ένα φρούτο όπως μήλο.

Το μεσημέρι λαδερά ή μακαρόνια μεαρκετά λαχανικά. Δύο φορές την εβδομάδα συστήνεται στα παιδιά η κατανάλωσηάπαχου κρέατος και κοτόπουλου. Το ψάρι καλό είναι να μπαίνει έως δύο φορές τηνεβδομάδα στο τραπέζι.

Το βραδινό θα μπορούσε να αποτελέσειένα τοστάκι όμορφα στολισμένο με λαχανικά αντί για σαλάτα.

 Όλα τα ενδιάμεσαγεύματα (σνακ) αποτελούνται από φρούτα, λαχανικά ή γαλακτοκομικά.

Περιστασιακάεπιτρέπονται γλυκά και μπισκότα. Σε κάθε γεύμα επιτρέπεται ένα ρόφημα με τόσολίγες θερμίδες όσο και το νερό. Όποιος ακολουθεί τους βασικούς κανόνες τηςΜεσογειακής Διατροφής είναι εξοπλισμένος και με τα απαραίτητα θρεπτικάσυστατικά.

 

Λόγος 4: Το σωστό φαγητό μαςκάνει έξυπνους

Για να μηνπαρεξηγούμαστε! Η υγιεινή διατροφή δεν μετατρέπει ένα έξυπνο παιδί σε ιδιοφυία.Αλλά κακές διατροφικές συνήθειες μπορούν να οδηγήσουν σε μειωμένη συγκέντρωσηκαι κακή απόδοση στο Σχολείο. Πρόσφατη έρευνα διαπίστωσε ότι 3χρονα παιδιά πουδιατρέφονταν με πολλά γλυκά και λιπαρά παρουσίασαν στα 8 τους χαμηλό δείκτηνοημοσύνης σε σχέση με παιδιά που διατρέφονταν κυρίως με σαλάτα, ζυμαρικά, ψάρικαι φρούτα. Παρόλο που οι διαπιστώσεις αυτών των ερευνών είναι ακόμα υπόσυζήτηση ένα είναι σίγουρο: « Ελλείψεις σε θρεπτικά συστατικά όπως σε σίδηροκαι ιώδιο μπορούν μεταξύ των άλλων να προκαλέσουν μόνιμες βλάβες».

Βραχυπρόθεσμαο δείκτης νοημοσύνης δεν επηρεάζεται από την διατροφή και ειδικότερα δενεπηρεάζεται από μεμονωμένα τρόφιμα ή θρεπτικά συστατικά. Η γνωστική όμωςαπόδοση των μαθητών βελτιώνεται όταν τρώνε πρωινό. Μια συνήθεια που δυστυχώςπολλά παιδιά λόγω «έλλειψης χρόνου» συχνά παραλείπουν!

 

Λόγος 5: Η υγιεινή διατροφήπρολαμβάνει από παθήσεις

Ποσώςενδιαφέρει τα παιδιά ότι η υγιεινή διατροφή προλαμβάνει την παχυσαρκία, τονσακχαρώδη διαβήτη ή την υπέρταση. Τρώνε ότι είναι νόστιμο. Αυτός όμως πουαποφασίζει για την σωστή επιλογή των τροφίμων είναι αυτός που προβλέπει και γιατην μελλοντική τους εξέλιξη. Οπότε εμείς είμαστε αυτοί που θα τους μάθουν ναδιατρέφονται σωστά έτσι ώστε να μπορέσουν να χτίσουν ένα υγιές σώμα και κατ’επέκταση μέλλον! 

01/01/2013 http://nutrition.dermitzaki.gr


Επιστροφή στην κεντρική σελίδα